fredag 6 april 2018

Önskan till bokförlagen


En sak jag önskar mig av förlagen, då de skickar ut recensions-ex som man inte specifikt frågat efter eller bett om:
Snälla, ange en mejladress till den som ansvarar för utskicket och som ska hålla koll bokbloggarnas inlägg!

Jag vill gärna kunna skicka en länk, men vet sällan till vem. Alltför ofta får man ett papper med info om författaren, utgivningen och recensionsdatum men utan kontaktperson. (Faktum är att det gäller nog majoriteten av alla utskick.)

Det räcker inte med att underteckna med "Trevlig läsning önskar Jenny/Pernilla/Tove/Lukas/Johnny"! Jag vet inte hur många gånger jag har gått in på förlagens hemsidor och letat reda på marknadsansvarig och sedan fått höra "Tack, kul att du gillade boken, men det är inte JAG som ansvarar för utskicket" eller letat reda på Jenny/Pernilla/Tove/Lukas/Johnny och mejlat dem men fått veta att det är en särskild firma som skickar ut böcker för förlagets räkning och att de inte har någon som helst koll på vilka bloggare som mottagit recensions-ex.

Jag ser min text som en sorts återgäldande tjänst, ett tack för boken - oavsett om jag gillade den eller inte, oavsett om jag skrev något snällt eller inte.

2 kommentarer:

  1. Väldigt intressant inlägg di skrivit. Jag tänker på den diskussion vi hade i Facebook-gruppen för bokbloggare där fler uppmärksammat att fler och fler förlag ställer krav i sina brev som kommer med rec.ex (spontana och efterfrågade). Där ett återkommande krav är att skicka länk till ens recension när det finns en. Det går ju inte ihop med att de är sämre på att tillhandahålla en mejladress som det går att skicka länken till. Jag är som du och tänker att jag vill skicka en länk med min recension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett den diskussionen. Har bara tröttnat på att jag ska behöva LETA efter kontaktuppgifter - i mitt dagliga arbete är jag så noga med att alltid trumma in att man måste underlätta kommunikationen, vara tydlig med avsändare, göra det lätt för kunden att kontakta en osv. Vi vinner alla på det!

      Radera