lördag 12 augusti 2017

Försvunnen


Bokens titel: Försvunnen
Författare: Mo Hayder
Originalets titel: Gone
Översättare: Åsa Brolin
Förlag: Modernista, 2017
Antal sidor: 424

Det här är en klassisk kriminalroman, med alla vanliga ingredienser. Inga överraskningar (vill inte säga för mycket här) trots att baksidestexten låter oss förstå att vi ska bli manipulerade att gissa fel hela tiden. Det kan låta gnälligt, men det är absolut inte så jag menar det för det är spännande läsning och snyggt upplagt.

Detta är Mo Hayders femte bok om kriminalinspektör Jack Caffery. Jag har trott att Mo är en man, men det var fel - vilket är intressant eftersom hon skriver på ett sätt som jag mest förknippar med hur manliga författare knåpar ihop sina thrillers: kommentarer om tjejers kroppar och utseende medan männen mer beskrivs efter egenskaper. Det hela är hårdkokt, rått, snudd på perverterat, lätt teknikfixerat och med en man i huvudrollen. Ja, jag blev förvånad när jag insåg att Mo är en kvinnlig författare!

Intrigen går i princip ut på att en man förklädd i tomtemask kapar bilar där det sitter ett litet barn i baksätet - och åker iväg med dem, medan de förtvivlade föräldrarna ligger kvar på asfalten och ser sina älsklingar försvinna med en potentiell pedofil och mördare. Den engelska polisen är långsam och ineffektiv, klantar sig hela tiden och ligger mystiskt nog alltid snäppet efter kidnapparen.

Varvat med jakten på barnen och den farlige mannen som tagit dem är glimtar av Jack Cafferys liv och en specialpolis som heter Flea som han är kär i. Det framkommer att man skulle veta mer om Flea och Jack om man hade läst de tidigare böckerna, men jag hade inga problem att hänga med i handlingen ändå. För övrigt var det underbart att slippa en nersupen, introvert, operaälskande polis... Jack verkar vara ganska vettig.

Omdöme: Det här var skön kvällsunderhållning och jag sträckläste boken även om jag tidigt begrep hur allt hängde ihop. Lite som att se en bra engelsk deckare på teve, uppkrupen i soffan med en stor kopp te och alldeles mörkt runt omkring en.

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN

-

Det finns fyra böcker om Jack Caffery innan denna:
"Ritual" utkom mars 2013
"Fågelmannen" utkom mars 2014
"Hud" utkom november 2014
"Behandlingen" utkom april 2015

Tack till förlaget för recensions-exet - en glad överraskning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar