söndag 13 augusti 2017

Dead Man Talking


Bokens titel: Dead Man Talking
Författare: Roddy Doyle
Förlag: Jonathan Cape, Penguin Random House, 2015
Antal sidor: 99

En bok som börjar med orden "I met Joe again the night before his funeral." bara måste man ju älska!

Den här lilla kortromanen ingår i serien Quick Reads som jag propagerat livligt för ett antal gånger nu. Billiga böcker som syftar till att öka läsglädjen hos de vuxna engelsmän som vanligen inte läser så mycket. Det spelar ingen roll för mig att boken är kort, lättläst och satt i sisådär 12 punkter - det är tvärtom lite skönt att sticka emellan med något sånt här ibland.

Roddy Doyle är en skicklig författare, men en bit in i boken börjar jag undra om antingen han eller jag själv är senil. Skrev han inte just den där saken? Nämnde han inte just exakt den där händelsen? Sa inte huvudpersonen precis den där meningen alldeles nyss? Gud, har jag så dåligt minne?! Eller tror författaren att jag är dum i huvudet och behöver påminnas?

Sedan inser jag att det är själva twisten i denna härliga lilla miniroman. Jag ska inte säga mycket mer, men den är verkligen skruvad. Rolig, lite knasig, nästan lite läskig som i den klassiska teveserien "The Twilight Zone" där man inte kan lita på någonting.

Pat och Joe är två irländska pojkar som växer upp tillsammans och är bästa vänner. De delar allt! Tills den dagen de är medelålders och hamnar i bråk om en häst och säger upp bekantskapen. Men så får Pat ett telefonsamtal: Joe har dött i lungcancer och nu hålls hans vaka. Ska inte Pat komma en sista gång och ta farväl av sin gode vän och sluta fred?

Jo, det gör han. Och historien som vecklar ut sig i änkans hus, där Joe ligger i sin kista i finrummet, är totalt bisarr och mycket underhållande.

Länk till boken på Adlibris: POCKET.

1 kommentar: