lördag 13 maj 2017

Lukta gott?


Bilden föreställer enligt uppgift parfymflaskor från IKEA.

Det här kommer inte att handla om böcker. Lite märkligt, eftersom jag bestämt att det här inte ska vara en kulturblogg, sådär lite allmänt, och än mindre en jag-vill-dela-med-mig-av-mitt-liv-blogg. Tanken med Boktanken är att den enbart ska handla om böcker, läsning och möjligen sånt som är nära förknippat med det.

Nu gör jag ett undantag och det kommer sig av att det finns en koppling till bokbloggar, om än en svag sådan.

Hos Mrs B som driver eminenta bloggen "Looking for Mr Goodbook" har jag nämligen sett en rad inlägg där hon fantiserar om vilken film- eller romankaraktär som skulle passa i en specifik parfym. Jag läste de där inläggen med gapande mun, för jag har svårt att förstå hur man kan kunna så mycket om olika parfymer.


Kardemummakärnor. Bild från Spicery Webshop.

Själv har jag haft ett bra luktsinne hela mitt liv och varit en sån som lätt kan plocka ut aromer och dofter exempelvis i matlagning, vilket är rätt kul när kocken försökt överraska och man glatt kan säga "det är lite kardemumma i den här grytan, va?". Jag kan också snabbt detektera sånt som mögel i hus (även när husägaren påstår att det absolut inte finns...) eller cigarettrök på långt håll.

Och så gillar jag parfym! Men det får man ju knappt säga. Därför ska jag inleda dessa mina avvikande parfyminlägg med att säga:

1. Ja, jag respekterar att det kryllar av folk som är överkänsliga.
2. Ja, jag tycker också det är vidrigt med kvinnor som dränker sig i tunga tantparfymer och män som häller en flaska rakvatten över sig.
3. Ja, jag anser också att det är oöverträffat med doften av solvarm hud eller lukten av en mjölkstinn bebis eller andra naturliga och goda människodofter.


Just detta ljus, Fireside, luktar så himla gott!

Med det sagt: jag gillar artificiella dofter också. Det här är så tabu så jag kunde lika gärna avslöjat något kinky, känns det som.

När jag någon gång sagt att jag älskar doften hos mina två löjligt dyra WoodWick-ljus så blir jag nedlusad av kommentarer som "jag kan inte andas!" eller "dålig stil mot alla oss som är allergiska!" eller "vad är det för fel på vanlig hederlig luft?" ungefär. Men måste det vara antingen eller? Kan man inte få gilla bådadera?

Här är länkar till några av Mrs B:s insatta inlägg om parfym som matchar fiktiva personer.
Thomas Crown passar i Acqua di Parma
Herba Fresca passar kvinnor i London på sommaren
Blasted Heath passar Jane Eyre
...och det finns fler om ni bläddrar runt på hennes blogg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar