fredag 21 april 2017

Ibland mår jag inte så bra


Bokens titel: Ibland mår jag inte så bra
Författare: Therése Lindgren
Förlag: Bokförlaget Forum, 2016
Antal sidor: 139

Therese Lindgren är en så kallad youtuber, vilket verkar innebära att hon försörjer sig på att lägga ut videoklipp på YouTube med små tips, trix, tankar och trams. Tio miljoner gånger varje månad tittar någon på hennes filmsnuttar, en närmast obegripligt hög siffra.

Jag har kollat på några av filmsnuttarna för att överhuvudtaget kunna skriva den här recensionen: en handlade om hur hon och pojkvännen testar veganskt godis, en annan om hur hon bakar veganska maränger och en tredje om saker hon ångrar att hon köpt. De är lite olika långa, men verkar vanligen ligga kring tio minuter sisådär.

Min idé om bloggare (nu pratar jag inte om bokbloggare!), vloggare, youtubers och allt vad de kallas är att de är unga vuxna men försöker se ut som tonåringar ELLER är tonåringar och försöker se ut som unga vuxna. Jag tänker mig att de har löjligt mycket smink, perfekt stajlat hår, plastnaglar med mönster på, jättebröst upptryckta i halsgropen och midjor som jag skulle nå runt med mina båda händer. Och att de säger "kramiz" och "puss-puss" i tid och otid samt är allmänt ytliga och utseendefixerade.


Bilden har jag snott från Theréses egen hemsida, thereselindgren.se

Therese Lindgren är en ung vuxen med Disneyprinsessehår, lösögonfransar kring manga-ögon, slät hy som antagligen har tre olika lager smink på sig och en kropp som får vem som helst grön av avund. Grejen är att det är svårt att reta sig på någon som verkar så genuint trevlig! I de korta filmer jag sett, kan jag verkligen förstå att småtjejer ser henne som en gullig storasyster. Till och med mina barn - som av olika anledningar knappast är hennes primära målgrupp! - säger att de har sett henne och att hon verkar schysst (de använde antagligen andra ord, men ni fattar vad jag menar).

"Ibland mår jag inte så bra" kräver nästan att man känner till hennes utsatta position i det offentliga, precis som om Mikael Persbrandt eller Ingemar Stenmark hade skrivit en bok om skilsmässor, dysfunktionella familjer, ätstörningar eller något annat känsligt. Det är inte oväsentligt vem Therése är när hon skriver en faktabok om psykisk ohälsa.

Boken fyller säkert en oerhört viktig funktion för dagens unga som just lider av panikångest och svarta tankar. Det är bara att läsa de översvallande kommentarerna hennes bok fått av ungdomar, så begriper man att den är viktig för dem. Språket är lätt utan att vara infantilt eller slarvigt, förklaringarna är tydliga utan att vara förenklade. Faktarutorna berättar om varningstecken, kriterier och behandlingar på ett mycket informativt sätt. Jag är glad att en människa som är så beundrad som Therése Lindgren verkar vara, orkar gå ut och berätta om hur fruktansvärt dåligt hon periodvis mår och vilken hjälp som finns att hämta!

Det här var inte en bok för mig, och jag har svårt att instämma i hyllningskören, men det betyder inte att jag inte ser vikten av goda förebilder som öppet berättar om psykisk ohälsa och stöttar unga som mår dåligt. Författaren ger intryck av att vara en varm person som ärligt bryr sig om alla sina små följare.

Omdöme: Texten är lätt att ta till sig och uppenbarligen behövs den bland dagens unga.

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN

3 kommentarer:

  1. Jag hittade henne när hon precis blivit dumpad av sin pojkvän, och började följa henne direkt. Har bara lyssnat på en del av hennes bok men tror jag kommer läsa hela någon gång :)

    SvaraRadera
  2. Våra döttrar följer vissa youtubekanaler, och jag brukar titta på några avsnitt för att se vad de ser. Jag är uppriktigt sagt fascinerad av hur man kan tjäna så mycket pengar på att göra det många youtubers gör. Jag brukar skämta med tjejerna att jag skall starta en youtubekanal om böcker, och så ger jag ett smakprov à la Therése Lindgren, men då skäms mina barn ;)

    En av mina döttrar ville ha hennes bok, men läste den nog aldrig. Det blev istället jag som gjorde det, och skrev om den i min blogg. Jag tror att den fick högt betyg hos mig.

    SvaraRadera